Ben jij beige?

Het kiezen van kleuren voor branding is een belangrijk aspect van het creëren van een merkimago en het communiceren van de waarden en identiteit van een merk. Beige is een kleur die zeker in bepaalde situaties effectief kan zijn voor branding, maar er zijn ook enkele redenen waarom je voorzichtig moet zijn bij het gebruik van beige:


  1. Gebrek aan opvallendheid: Beige is over het algemeen een neutrale en ingetogen kleur. Het heeft de neiging om niet erg op te vallen en kan in sommige contexten ondergesneeuwd raken. Als je een opvallend en gedenkwaardig merk wilt creëren, kan beige niet de beste keuze zijn, omdat het niet de aandacht trekt.

     

  2. Beige = boring: Beige kan als saai of oninteressant worden gezien. Als je merk streeft naar dynamiek, innovatie of opwinding, kan beige de verkeerde boodschap overbrengen.

     

  3. Context: De effectiviteit van beige hangt sterk af van de context, jouw branche en doelgroep. In sommige gevallen kan het goed werken, bijvoorbeeld in merken die gericht zijn op rust, eenvoud en natuurlijke elementen. Maar staat jouw merk daar áltijd voor? Of wil je nu tijdelijk met de hele beige-trend meegaan?

  4. Emotionele associaties: Kleuren roepen emotionele reacties op, en beige kan geassocieerd worden met kalmte, neutraliteit en soms zelfs saaiheid. Het kan moeilijk zijn om opwinding, passie of creativiteit te communiceren met deze kleur.

 

Dat gezegd hebbende, als beige goed past bij de identiteit, waarden en doelstellingen van jouw merk, en als het op de juiste manier wordt toegepast in combinatie met andere kleuren en elementen, kan het nog steeds effectief zijn. Maar scroll op het web of social media en je ziet veel van hetzelfde voorbij komen. Een bepaald Canva-stramien / ontwerp wat door veel merken gebruikt wordt. Daardoor is het niet meer eigen en valt het beige design weg: dertien in een dozijn. 

 

Wil jij een brand bouwen wat niet tijdelijk is? Dan is het belangrijk om rekening te houden met de specifieke behoeften en doelstellingen van jouw merk en om professioneel advies in te winnen om de beste kleurkeuzes te maken voor jouw branding. Want jouw merk bestaat natuurlijk niet alleen uit kleur. Ook beeld, vormen en typografie bepaald de uitstraling van jouw merk.

Wanneer werkt beige wel?

Oke, we zullen wat meer beige (lees: milder) worden in ons schrijven. Ook wij gebruiken de kleur beige in toffe branding en logo’s die we opleveren. Er is alleen één grote maar…  Het toverwoord is combinatie. Alleen beige is alles wat hierboven beschreven staat: saai, nietszeggend, dertien in een dozijn. In een vaste combinatie met andere kleuren kan er een spannender gevoel ontstaan:

 

 

In combinatie met groen wordt het ‘natuurlijk‘.

In combinatie met donker oranje wordt het ‘mediteriaans‘.

In combinatie met blauw wordt het ‘rustgevend‘ 

In combinatie met goud wordt het ‘luxe‘ 

 

 

Er kan dus wel een goede branding ontstaan mét de kleur beige. Een allerlaatste tip van ons: trendkleuren in interieurs zijn nooit een goed uitgangspunt voor branding van jouw merk. Een merk wil je goed neerzetten, het moet voor jouw doelgroep opvallen en eigen zijn. Je werkplek pas je dus aan naar je merk, niet andersom ;-).

 

 

Liefs! Jouw favoriete designers 

Lees meer blogs: