Je hoeft geen parfumerie, bloemenhandel of chocolatier te zijn om op Valentijnsdag in te kunnen haken. B2B kun je juist scoren met Valentijn. “Valentijnsdag vind ik zo’n mega-commercieel dagje voor verliefde stelletjes…” is dit ook jouw mening? Lees dan verder.

De quote hierboven wás van mijzelf. Tot ik mij in de mogelijkheden ging verdiepen. Omdat men zakelijk geen Valentijns-attenties verwacht ben je als bedrijf zodra je dit wel doet direct ‘on top of mind’ en dat is wat je wil! Daarnaast was ik onder de indruk van het gemiddelde bedrag wat wordt uitgegeven aan Valentijnsdag. Als ondernemer vind je cijfers vast ook heel interessant daarom deel ik ze graag voordat ik jou mijn tips geef:

VALENTIJNSDAG IN CIJFERS

  • 31% van alle Nederlanders viert Valentijnsdag
  • Mannen geven gemiddeld € 55,- uit en vrouwen iets minder: € 40,-
  • Millennials zijn de grootste Valentijnsdag-fans.
  • 73% van de vrouwen kopen hun cadeaus graag in een fysieke winkel.
  • De meeste stelletjes gaan naar een Italiaans restaurant.
  • Winkeliers hadden in 2019 70 miljoen extra omzet.
  • Wereldwijd worden er 50 miljoen rozen cadeau gedaan.

TIP 1: STUUR EEN VERRASSING

Wil je letterlijk in de handen van jouw klanten liggen? Stuur dan een verrassing via de post. Het bezorgen door de postbode zorgt ervoor dat je klant ‘jou’ in zijn of haar handen heeft en zich speciaal voelt, want wat zal erin zitten?

Vorig jaar hebben wij namens Meyn Graphic Design een brievenbuspakketje verstuurd naar onze zakelijke relaties met een zwart-roze inhoud: een kaart met onze waardering naar de klant en een wens voor heel het jaar (soort kerstkaart), een zakje gevuld met die hele zoete snoephartjes, bloembollen om te laten groeien en heel veel hartjes-confetti.
We kregen van bijna 75% direct respons en daarbij ook op social media veel vermeldingen.

TIP 2: ZAKELIJKE VALENTIJNSKAART

Ook deze tip sluit aan op #1 en is eenvoudig toe te passen en wordt heel erg gewaardeerd. Geef jouw al jouw klanten op 14 februari een Valentijnskaart in jouw eigen huisstijl en met jouw eigen boodschap. Dit kun je persoonlijk overhandigen of bij de aankoop stoppen. Dit is voor alle ondernemers geschikt:
Webshop: stuur met alle bestellingen een kaart mee.
Winkel, pop-up store of ambulante handel: overhandig de kaarten of stop het bij de verpakking van de aankoop.
Kantoor: geef de klanten de kaart mee na afloop van een gesprek.
Studio: actief bezig geweest met jouw klanten? Bedank ze even persoonlijk en geef ze jouw Valentijnskaart mee.
Dienstverlening: geef jouw personeel ook een stapel kaarten mee op Valentijnsdag, zodat ze op elk adres waar ze komen een kaart kunnen afgeven.

Zijn jouw medewerkers actief bezig om kaarten uit te delen op Valentijnsdag? Vergeet dan niet hen aan het einde van de dag ook een persoonlijke kaart te geven waarin je ze bedankt. Ze delen de hele dag een stukje liefde uit, dat mogen ze ook ontvangen 😉

TIP 3: ONLINE WIN-ACTIE

Geen zin om, zoals zovelen, 14% korting te geven op jouw product of dienst? Ga dan voor een eenvoudige win-actie. Waarom?

  • Je doet aan klantbinding.
  • Een duidelijke win-actie creëert verbinding met de liefdevolle dag en jouw bedrijf.
  • Een win-actie opzetten kost relatief weinig tijd.
  • Je naamsbekendheid groeit wat meer volgers kan betekenen.

Plaats je winactie bijvoorbeeld op Instagram, zorg dat je volgers reageren, je reposten en in hun stories vermelden. Zorg ook voor een landingspagina op jouw website waar de voorwaarden van de actie staan.

Voorbeeldtekst: WINNEN! Share the love en win een uitgebreid Valentijnspakket op 14 februari bij jou thuis bezorgd. HOE? 1-Volg @jouwbedrijf. 2-Laat een hartje achter in de comment onder deze post. 3-Deel in jouw storie! Op 14 februari maken wij de winnaar bekend. Lees de voorwaarden via #linkinbio. #Valentijnsdag2020 #JouwBedrijf #winactie #ad #wedstrijd #sharethelove.

TIP 4: GEEF CADEAU TIPS

Hoe leuk al die Nederlanders Valentijnsdag ook vinden, ze hebben ook moeite om het juiste cadeau te kiezen. Daar ga jij als professional ze natuurlijk bij helpen.

  • Liefde is… samen gebruik maken van jouw dienst.
  • Liefde is… samen naar jouw locatie gaan.
  • Liefde is… jouw partner jouw product cadeau doen.
  • Liefde is… samen jouw product eten.

TIP 5: INHAKEN MAAR!

Denk nu alvast na over een leuke inhaker met jouw product of dienst op social media. Het hoeft met Valentijnsdag allemaal niet zo serieus. Ik heb een paar voorbeelden van inhakers voor je op een rijtje gezet.